Sluiten
Reserveren

Osho Dynamic Meditatie

osho_dynamic_meditation

De Osho Dynamic Meditatie duurt een uur en heeft 5 fases. Hou je ogen de hele meditatie gesloten, gebruik zo nodig een blinddoek

Dit is een meditatie waarbij je voortdurend alert, bewust, aandachtig moet zijn bij alles wat je doet. Blijf een getuige. En wanneer je in de vierde fase volledig inactief geworden bent, als bevroren, dan zal deze alertheid tot een hoogtepunt komen.

Eerste fase 10 minuten  
Adem chaotisch door je neus, laat de ademhaling intens, diep, snel zonder ritme en zonder pardon zijn – en concentreer altijd op de uitademing. Het lichaam zorgt vanzelf voor de inademing. Laat de adem diep in je longen doordringen. Doe dit zo snel en zo hard mogelijk tot je letterlijk de ademhaling wordt. Gebruik je natuurlijke lichaamsbewegingen om je energie te helpen opwekken. Voel hoe je energie toeneemt, maar laat je niet gaan tijdens de eerste fase.

Tweede fase 10 minuten
EXPLODEER! Laat alles gaan wat er uitgegooid moet worden. Volg je lichaam. Geef je lichaam de vrijheid te uiten wat er maar is. Word helemaal gek. Schreeuw, roep, huil, spring, schop, schud, dans, zing, lach, rol over de grond. Houd niets achter, blijf je hele lichaam bewegen. Een beetje toneelspelen helpt vaak om erin te komen. Sta je denken nooit toe te verstoren wat er aan het gebeuren is. Word bewust gek. Wees totaal.

Derde fase 10 minuten
Spring op en neer, met je armen hoog boven je hoofd gestrekt en roep daarbij zo diep mogelijk de mantra Hoe! Hoe! Hoe! Laat telkens als je met je voetzolen op de grond komt die klank diep in je sekscentrum hameren. Geef alles wat je hebt, put jezelf helemaal uit.

Vierde fase 10 minuten
STOP! Bevries ter plekke, in welke houding je ook bent. Verander niets aan je lichaamshouding. Hoesten, een beweging of wat dan ook – en de energie vloeit weg en de krachtsinspanning is voor niets geweest. Wees getuige van wat er met je gebeurt.

Vijfde fase 10 minuten
Vier het leven! Druk met muziek en dans uit wat er maar is. Draag je levenslust de hele dag met je mee.

 

 

tile_meditation_kundalini

 

De meditatie duurt een uur en heeft 4 fases. De meditatie is afgelopen als je 3 gongslagen hoort.

Eerste fase: 15 minuten

Ga losjes staan en laat je hele lichaam schudde; voel daarbij de energie vanuit je voeten naar boven komen. Laat alles en overal los en wórd het schudden.

Je kunt je ogen open of gesloten houden.

Tweede fase: 15 minuten

Dans -net zoals je het voelt- en laat je hele lichaam bewegen zoals het wil. Je kunt je ogen open of gesloten houden.

Derde fase: 15 minuten

Sluit je ogen en wees stil, zittend of staande …. observeer, wees getuigevan wat binnen en buiten je gebeurt.

Vierde fase: 15 minuten

Ga met gesloten ogen liggen en wees stil.

tile_nadabrahma_meditation

 

De hele meditatie duurt een uur en heeft 3 fases. Hou je ogen tijdens de hele meditatie gesloten. De meditatie is afgelopen als je 3 gongslagen hoort.

Eerste fase: 30 minuten

Zit in een ontspannen houding met je ogen gesloten en je lippen op elkaar. Begin te zoemen, luid genoeg om door anderen gehoord te worden, en creëer een vibratie door je hele lichaam heen. Je kunt je een holle buis of leeg vat voorstellen dat alleen gevuld is met de trillingen van dat zoemen. Er komt een moment dat het zoemen vanzelf verder gaat en jij de luisteraar wordt. Je hoeft niet op een bepaalde manier te ademen en je kunt de toonhoogte veranderen of als je wilt zacht en traag je lichaam bewegen.

Tweede fase: 15 minuten

de tweede fase bestaat uit twee gedeelten van elk 7½ minuut.

In de eerste helft beweeg je je handen, met de palmen naar boven, in een naar buiten gerichte cirkelbeweging. Begin bij de navel, door beide handen naar voren te bewegen en laat ze uiteengaan in twee grote cirkelbewegingen die elkaars spiegelbeeld zijn. De beweging moet zo langzaam gaan dat het soms lijkt of er helemaal geen beweging is. Voel dat je energie uitdeelt aan het heelal.

Als de muziek na 7½ minuut verandert draai je de handen om, de handpalmen naar beneden, en begin je ze in tegengestelde richting te bewegen. Nu zullen de handen naar de navel toe samenkomen en dan naar de zijkanten uit elkaar gaan. Voel dat je energie opneemt.

Als de rest van je lichaam zachte, trage bewegingen wil maken, hou dat dan – net als in de eerste fase – niet tegen.

Derde fase: 15 minuten

Stop nu de handbeweging en blijf ontspannen zitten.

 

osho_nataraj_meditation

De meditatie duurt 65 minuten en er zijn 3 fases.

Eerste fase: 40 minuten

Dans met gesloten ogen alsof je bezeten bent. Laat je volledig leiden door het onderbewuste. Beheers je bewegingen niet en probeer ook niet getuige te zijn van wat er gebeurt. Ga volledig op in de dans.

Tweede fase: 20 minuten

Ga met je ogen dicht nu onmiddellijk liggen. Wees rustig en stil.

Derde fase: 5 minuten

Sta op; vier dansend het leven en geniet.